Друзья
Друзья


СФЕРА И КОНУС ***}

{*********************************************************************}
{*** СФЕРА И КОНУС ***}
{*********************************************************************}
{*** Программы, использующие OpenGL, рекомендуется запускать ***}
{*** вне среды Delphi, то есть запускать откомпилированные модули. ***}
{*** Автор - Краснов М.В. Этот e-mail адрес защищен от спам-ботов, для его просмотра у Вас должен быть включен Javascript ***}
{*********************************************************************}

{(c) Copyright 1993, Silicon Graphics, Inc.

ALL RIGHTS RESERVED

Permission to use, copy, modify, and distribute this software
for any purpose and without fee is hereby granted, provided
that the above copyright notice appear in all copies and that
both the copyright notice and this permission notice appear in
supporting documentation, and that the name of Silicon
Graphics, Inc. not be used in advertising or publicity
pertaining to distribution of the software without specific,
written prior permission.

THE MATERIAL EMBODIED ON THIS SOFTWARE IS PROVIDED TO YOU
"AS-IS" AND WITHOUT WARRANTY OF ANY KIND, EXPRESS, IMPLIED OR
OTHERWISE, INCLUDING WITHOUT LIMITATION, ANY WARRANTY OF
MERCHANTABILITY OR FITNESS FOR A PARTICULAR PURPOSE. IN NO
EVENT SHALL SILICON GRAPHICS, INC. BE LIABLE TO YOU OR ANYONE
ELSE FOR ANY DIRECT, SPECIAL, INCIDENTAL, INDIRECT OR
CONSEQUENTIAL DAMAGES OF ANY KIND, OR ANY DAMAGES WHATSOEVER,
INCLUDING WITHOUT LIMITATION, LOSS OF PROFIT, LOSS OF USE,
SAVINGS OR REVENUE, OR THE CLAIMS OF THIRD PARTIES, WHETHER OR
NOT SILICON GRAPHICS, INC. HAS BEEN ADVISED OF THE POSSIBILITY
OF SUCH LOSS, HOWEVER CAUSED AND ON ANY THEORY OF LIABILITY,
ARISING OUT OF OR IN CONNECTION WITH THE POSSESSION, USE OR
PERFORMANCE OF THIS SOFTWARE.

US Government Users Restricted Rights

Use, duplication, or disclosure by the Government is subject to
restrictions set forth in FAR 52.227.19(c)(2) or subparagraph
(c)(1)(ii) of the Rights in Technical Data and Computer
Software clause at DFARS 252.227-7013 and/or in similar or
successor clauses in the FAR or the DOD or NASA FAR
Supplement. Unpublished-- rights reserved under the copyright
laws of the United States. Contractor/manufacturer is Silicon
Graphics, Inc., 2011 N. Shoreline Blvd., Mountain View, CA
94039-7311.

OpenGL(TM) is a trademark of Silicon Graphics, Inc.
}
unit frmMain;

interface

uses
Windows, Messages, Classes, Graphics, Forms, ExtCtrls, OpenGL;

type
TfrmCube = class(TForm)
Timer1: TTimer;
procedure FormCreate(Sender: TObject);
procedure FormResize(Sender: TObject);
procedure FormDestroy(Sender: TObject);
procedure Timer1Timer(Sender: TObject);

private
DC : HDC;
hrc : HGLRC;
Palette : HPalette;
quadSphere : GLUquadricObj ;
quadConus : GLUquadricObj ;
Angle : GlFloat;
stepAngle : GlFloat;

procedure InitializeRC;
procedure SetDCPixelFormat;

protected
procedure WMPaint(var Msg: TWMPaint); message WM_PAINT;
procedure WMQueryNewPalette(var Msg: TWMQueryNewPalette); message WM_QUERYNEWPALETTE;
procedure WMPaletteChanged(var Msg: TWMPaletteChanged); message WM_PALETTECHANGED;
end;

const
// массив свойств материала
ColorSphere: Array[0..3] of GLfloat = (0.0, 0.0, 1.0, 1.0);
ColorConus: Array[0..3] of GLfloat = (1.0, 0.0, 0.0, 1.0);
CONUS = 1;
var
frmCube: TfrmCube;

implementation

{$R *.DFM}

{=======================================================================
Процедура инициализации источника цвета}
procedure TfrmCube.InitializeRC;
begin
glEnable(GL_DEPTH_TEST);// разрешаем тест глубины
glEnable(GL_LIGHTING); // разрешаем работу с освещенностью
glEnable(GL_LIGHT0); // включаем источник света 0
end;

{=======================================================================
Рисование картинки}
procedure TfrmCube.WMPaint(var Msg: TWMPaint);
var
ps : TPaintStruct;
begin
BeginPaint(Handle, ps);
// очистка буфера цвета и буфера глубины
glClear(GL_COLOR_BUFFER_BIT or GL_DEPTH_BUFFER_BIT);

glLoadIdentity;
glTranslatef (0.0, 0.0, -8.0);
glMaterialfv(GL_FRONT, GL_AMBIENT_AND_DIFFUSE, @ColorSphere);
gluSphere(quadSphere, 1 / abs(Angle + 1), // радиус
20, // количество линий - "долгота"
20); // количество линий - "широта"
glRotatef (Angle, 0.0, 0.0, 1.0);
glRotatef (Angle, 0.0, 1.0, 0.0);
glCallList (CONUS);
SwapBuffers(DC); // конец работы
EndPaint(Handle, ps);
end;

{=======================================================================
Тик таймера}
procedure TfrmCube.Timer1Timer(Sender: TObject);
begin
Angle := Angle + stepAngle;
If Angle > 90 then stepAngle := -stepAngle
else If Angle < -90 then stepAngle := -stepAngle;
InvalidateRect(Handle, nil, False);
end;

// Дальше идут обычные для OpenGL действия
{=======================================================================
Создание окна}
procedure TfrmCube.FormCreate(Sender: TObject);
begin
DC := GetDC(Handle);
SetDCPixelFormat;
hrc := wglCreateContext(DC);
wglMakeCurrent(DC, hrc);
InitializeRC;
Angle := 0;
stepAngle := 3.0;

// Создаем объект, который будем изображать - сфера
quadSphere := gluNewQuadric();
gluQuadricDrawStyle(quadSphere, GLU_FILL); // Стиль визуализации
// Создаем объект, который будем изображать - конус
quadConus := gluNewQuadric();
gluQuadricDrawStyle(quadConus, GLU_FILL); // Стиль визуализации

glNewList (CONUS, GL_COMPILE);
glMaterialfv(GL_FRONT, GL_AMBIENT_AND_DIFFUSE, @ColorConus);
glTranslatef(0.0 , -0.4, 0.0);
gluCylinder (quadConus, 0.25, // радиус 1
0.0, // радиус 2
0.8, // высота
20, // количество линий - "долгота"
20); // количество линий - "широта"
glEndList;
end;

{=======================================================================
Задаем формат пикселей}
procedure TfrmCube.SetDCPixelFormat;
var
hHeap: THandle;
nColors, i: Integer;
lpPalette: PLogPalette;
byRedMask, byGreenMask, byBlueMask: Byte;
nPixelFormat: Integer;
pfd: TPixelFormatDescriptor;

begin
FillChar(pfd, SizeOf(pfd), 0);

with pfd do begin
nSize := sizeof(pfd);
nVersion := 1;
dwFlags := PFD_DRAW_TO_WINDOW or
PFD_SUPPORT_OPENGL or
PFD_DOUBLEBUFFER;
iPixelType:= PFD_TYPE_RGBA;
cColorBits:= 24;
cDepthBits:= 32;
iLayerType:= PFD_MAIN_PLANE;
end;

nPixelFormat := ChoosePixelFormat(DC, @pfd);
SetPixelFormat(DC, nPixelFormat, @pfd);

DescribePixelFormat(DC, nPixelFormat, sizeof(TPixelFormatDescriptor), pfd);

if ((pfd.dwFlags and PFD_NEED_PALETTE) 0) then begin
nColors := 1 shl pfd.cColorBits;
hHeap := GetProcessHeap;
lpPalette := HeapAlloc(hHeap, 0, sizeof(TLogPalette) + (nColors * sizeof(TPaletteEntry)));

// Стандартные установки номера версии и числа элементов палитры
lpPalette^.palVersion := $300;
lpPalette^.palNumEntries := nColors;

byRedMask := (1 shl pfd.cRedBits) - 1;
byGreenMask := (1 shl pfd.cGreenBits) - 1;
byBlueMask := (1 shl pfd.cBlueBits) - 1;

// Заполняем палитру цветами
for i := 0 to nColors - 1 do begin
lpPalette^.palPalEntry[i].peRed := (((i shr pfd.cRedShift) and byRedMask) * 255) DIV byRedMask;
lpPalette^.palPalEntry[i].peGreen := (((i shr pfd.cGreenShift) and byGreenMask) * 255) DIV byGreenMask;
lpPalette^.palPalEntry[i].peBlue := (((i shr pfd.cBlueShift) and byBlueMask) * 255) DIV byBlueMask;
lpPalette^.palPalEntry[i].peFlags := 0;
end;

// Создаем палитру
Palette := CreatePalette(lpPalette^);
HeapFree(hHeap, 0, lpPalette);

// Устанавливаем ее в контексте устройства
if (Palette 0) then begin
SelectPalette(DC, Palette, False);
RealizePalette(DC);
end;
end;

end;

{=======================================================================
Изменение размеров окна}
procedure TfrmCube.FormResize(Sender: TObject);
begin
glMatrixMode(GL_PROJECTION);
glLoadIdentity;
gluPerspective(10.0, Width / Height, 1.0, 10.0);
glViewport(0, 0, Width, Height);
glMatrixMode(GL_MODELVIEW);
InvalidateRect(Handle, nil, False);
end;

{=======================================================================
Конец работы}
procedure TfrmCube.FormDestroy(Sender: TObject);
begin
glDeleteLists (CONUS, 1);
gluDeleteQuadric (quadSphere);
gluDeleteQuadric (quadConus);
wglMakeCurrent (0, 0);
wglDeleteContext (hrc);
ReleaseDC (Handle, DC);
end;

{=======================================================================
Обработка сообщений}
procedure TfrmCube.WMQueryNewPalette(var Msg : TWMQueryNewPalette);
begin
// Это сообщение посылается окну, которое становится активным
// В ответ мы должны реализовать свою логическую палитру, т.к.
// пока главное окно не было активным, другое прложение
// могло изменить системную палитру
if (Palette 0) then begin
Msg.Result := RealizePalette(DC);

// Если удалось отобразить хоть один цвет в системную палитру,
// перерисовываем окно
if (Msg.Result GDI_ERROR) then
InvalidateRect(Handle, nil, False);
end;
end;

procedure TfrmCube.WMPaletteChanged(var Msg : TWMPaletteChanged);
begin
if ((Palette 0) and (THandle(TMessage(Msg).wParam) Handle))
then begin
if (RealizePalette(DC) GDI_ERROR) then
UpdateColors(DC);

Msg.Result := 0;
end;
end;

end.




 
Самое популярное
Яндекс.Метрика